Kramp i vaderna, varför och hur ska du hantera det? här kommer lite tips.

Publicerat: 2012-01-18 / 22:33:22 | Kategori: Mitt mamma liv
Alltså det här med att vara gravid är inte lätt, blää.
Denna veckan har jag haft kramp i vaderna två gånger och det är då när jag som mest slappnar av mitt i natten när jag ligger och sover så gott. Då kommer det som en skräck injagande känsla som aldrig släpper taget om min vad, en slags sammandragning, det konstiga är att det alltid är mitt högra ben, varför?

Jag har tagit reda på det och gjort en lite kanske lite för lång sammanfattning från de olika sajterna jag tittade på; På Min bebis mötesplatsen för gravida och föräldrar skriver dom att det beror på att graviditetshormonerna gör att kalciumomsättningen i kroppen ökar. Baby center skriver att kalcium har en central betydelse för musklernas förmåga att dra ihop sig och arbeta normalt.

De har även satt upp tre punkter över de olika teorier över varför man får kramp i vaderna som gravid.

* Brist på näringsämnen och salter, som kalcium eller magnesium, i blodet. Detta orsakas av att bebisens behov gör att du får brist.

* Den växande livmodern trycker på venerna från benen tillbaks till hjärtat. Detta, tillsammans med inverkan från graviditetshormonet progesteron, kan påverka muskeltonus i dina ben.

* Löpning, sport eller att stå hela dagen kan göra benen trötta och även den ökade kroppsvikten under graviditeten utövar påfrestning.

Nu är det så att krampen försvinner ofta av sig själv efter några minuter, Efter låånga minuter, tycker jag. Under tiden som man har kramp ska man då försöka massera muskeln eller sträcka ut den, vilket aldrig funkar på mig. Jag har försökt att ställa ner foten på golvet och trycka mot säng gaveln, det går inte heller.

Bra tips, det kanske funkar för dig.

Här kommer lite tips från vardguiden.se:

Tips ett! Stå med fötterna en meter från en vägg och att man lutar sig mot väggen med utsträckta armar. Detta ska då upprepas under dagen och då främst innan sängdags.

Tips två! Dagliga fotövningar, alltså böj och sträck varje fot energiskt 30 gånger. Rotera sedan varje fot åtta gånger åt varje håll .

TÄNK på att inte sova med foten "i spets", alltså med tårna nedåt. Undvik att stå långa perioder och sitta med benen i kors.

Den här älskar jag, Ta ett varmt bad innan sänggående. Men tyvärr vi har inget badkar.

Det sista men absolut viktigast, drick mycket vätska. Bra va! nu har både du och jag mycket att tänka på vad gäller kramp i vaden.

Lycka till!


Information från, Min bebis mötesplatsen för gravida och föräldrar, Baby center och Vardguiden.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!